gezond ouder worden!!

Gezond ouder worden en bewegen
Bij senioren is lichamelijke inactiviteit een groot volksgezondheidsprobleem. Minder dan 50% van de senioren voldoet aan de norm van een half uur bewegen per dag, minstens vijf dagen in de week. Uit onderzoek blijkt dat beweegprogramma’s voor senioren een positief effect hebben op de kwaliteit van leven en zelfredzaamheid. Deelnemers die minimaal twee keer per week het beweegprogramma Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) volgen, hebben een betere kwaliteit van leven en ook hun sociaal en psychisch welzijn is beter.
(Bron: www.nigz.nl, september 2008)

Sport en bewegen voor senioren
Door de brede vraag naar senioren sport- en beweegactiviteiten gaan steeds meer andere organisaties activiteiten organiseren, zoals verenigingen en sportscholen, buurtverenigingen en andere organisaties. Daarbij moet goed gekeken worden naar de kwaliteit van het kader, om in te kunnen zetten op het wel of niet (kunnen) behouden van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid, en het behalen van gezondheidswinst.

  

Bronnen.

Lichamelijke gezondheid, Beweging en ouder worden.

http://www.uniekbo.nl/meerbewegen/belang-van-meer-bewegen.html 

Detox.

http://www.margriet.nl/fitengezond/gezondheid/detox-voorjaarsschoonmaak-voor-je-lichaam/ 

Cosmetica en ouder worden.

https://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/goedkope-antirimpelcreme-scoort-het-best/

https://www.theperfectyou.nl/artikelen/1062/wanneer-begin-je-met-antirimpelcreme

Gezond en fit ouder worden?

http://www.fitforme.nl

http://www.leukerecepten.nl/gezonde-recepten

Psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid

http://www.utrecht.nl/volksgezondheid/gezonde-leefstijl/psychosociale-gezondheid/

http://www.fonteine.com/emotionele_gezondheid.html


Psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid

Iedereen wil gezond ouder worden. Naast gezond eten en genoeg bewegen is het ook belangrijk dat je psychisch gezond ouder word maar hoe doe je dat?

Het is belangrijk dat je goed in je vel zit en ook blijft zitten. Maar hoe doe je dit?
Er zijn verschillende factoren waardoor je goed in je vel kan zitten, hier een paar voorbeelden: Sociale, vaardigheden, omgaan met tegenslag, weerbaarheid, onderdeel uitmaken van een sociale omgeving, in een leuke veilige buurt wonen en vooral een zinvolle dagbesteding hebben. Zo vermaak je jezelf en voel je je prettig.

Ook kan je cursussen en trainingen volgen om je psychosociale gezondheid te bevorderen. Zo word dit gedaan door de gemeente Utrecht. In samenwerking met de organisatie Indigo willen ze de psychosociale gezondheid van de bewoners verbeteren. Lees hier alles over in het volgende artikel: http://www.utrecht.nl/volksgezondheid/gezonde-leefstijl/psychosociale-gezondheid/

Er zijn veel verschillende tips en trucs om je psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid te verbeteren.
Hieronder heb ik 5 tips samengevat.

1. Voel je je niet lekker? Ga dan even iedere dag minimaal 10 minuutjes naar buiten, schep even een luchtje. Als je niet lekker in je vel zit moet je niet lusteloos op de bank gaan liggen maar er even op uit. Weer of geen weer. Dit is vooral van belang in de winter, door te weinig licht kan men snel depressief worden. Eventueel kun je in plaats van naar buiten gaan kiezen voor een daglicht lamp, dit kan ook helpen tegen een winterdepressie.

2. Bewegen is super belangrijk. Iedere dag moet je minimaal een half uur bewegen. Dit kan je combineren met tip 1 door een half uurtje te gaan wandelen of fietsen maar je kan er ook voor kiezen om thuis oefeningen te gaan doen of naar een fitnescentrum te gaan.

3. Ben je gestrest en loop je alsmaar te piekeren? Houdt dan een dagboek bij. Je zult voorstelt staan hoe vaak je dezelfde gedachten hebt. Met constant hetzelfde te herhalen kom je uiteraard niet verder. Zodra je door hebt wat je dwars zit kun je er hoogst waarschijnlijk ook iets aan doen.

4. Afwisseling is ook heel erg belangrijk en dit niet alleen in het avondeten. Kies er voor om iedere dag iets anders te gaan doen. Doe iets voor je eigen plezier of richt je op een spannend project. Zo voorkom je dat je alsmaar in de zelfde spiraal blijft.

5. Een van de belangrijkste dingen is dat je regelmaat opbouwt in je leven. Van de hak op de tak vliegen is erg ongezond. Zet jezelf er toe om zo nu en dan regelmaat te ontwikkelen in je leven, doe dit voor je eigen gezondheid. 

Detox.

Wat is Detox?

Je hebt er vast weleens van gehoord; het woord detox bestaat al duizenden jaren en betekent letterlijk het reinigen van je lichaam. Je kunt dit reinigen op verschillende manieren doen. Bij de ene detoxkuur mag je alleen maar vloeistoffen tot je nemen, terwijl je bij andere vormen nog wel mag eten, maar bepaalde voedingsproducten moet vermijden

 

Waarom Detox?

Hoe ouder je wordt, hoe meer stress je krijgt. Een detoxkuur is de perfecte manier om stress kwijt te raken. Stress laat zich zich in het lcihaam als afvalstoffen die worden vastgezet in spieren, gewrichten en in het bindweefsel.

 

Wat heeft detox te maken met ouder worden?

Hoe ouder je wordt, hoe meer stress je krijgt. Stress heeft een negatief effect op het lichaam. Het is dus niet gezond. Detox is dan één van de makkelijke opties om van de stress af te komen. Je reinigt je lichaam en je komt weer lekker in je vel te zitten. Maar Detox kan je ook gebruiken om die paar extra kilo’s af te vallen, die veroorzaakt zijn door alle afvalstoffen. 

Cosmetica en ouder worden.

Ouder worden, het hoort er bij. Je haar wordt grijs of wit, je krijgt rimpeltjes en kraaienpootjes, je oogleden kunnen gaan hangen en je gezicht kan misschien zelfs een beetje invallen. Het is misschien niet altijd leuk om ouder te worden…
Je ziet het misschien vaak bij de jeugd, je dochter of je kleindochter draagt make-up. Zelf heb je misschien nog nooit cosmetica gebruikt maar veel oudere vrouwen dragen make-up of gebruiken een speciale crème voor een gezonde huid.
Op de reclame zie je regelmatig van die ‘anti-age’ crèmes. Maar werken deze? Welke is het best? Wanneer moet je hier mee beginnen?
Deze vragen kunnen je bezig houden als je ouder word. Vandaag ga ik daar antwoord op geven.
Er bestaan geen crèmes die rimpels doen verdwijnen maar wel om het vochtgehalte van de huid te verbeteren hiervoor kun je dus een antirimpelcrème gebruiken. Hierdoor lijkt de huid jonger, gladder en misschien zelfs gezonder.
Volgends de consumentenbond zijn er slechts twee antirimpel crèmes die je huid meetbaar gladder maken dan de standaard crèmes. Dit is de antirimpel crème van de Lidl, Cien Q10 Anti-Wrinkle Day Cream. Deze kost €3 voor 50 ml. Hier naast staat de Hyaluron-Filler Dagcrème van het merk Eucerin. Deze kost €29 voor 50 ml. Dit is een heel verschil voor ongeveer het zelfde resultaat!
Veel vrouwen onder de 30 gebruiken al antirimpelcrème, wat zij niet weten is dat dit niet goed is voor je huid. Je poriën kunnen verstopt raken omdat er veel verschillende middelen in deze crèmes zitten. Hierdoor kan je huid niet meer goed zweten en worden de afvalstoffen niet meer goed afgevoerd. Uit eindelijk kan je huid er dus juist ouder uit gaan zien en dat is natuurlijk zonde!
Rond de leeftijd van 30 begint de huid te veranderen deze kan droger of juist vetter worden. Als je rond deze leeftijd begint met antirimpelverzorging ben je zeker vroeg genoeg!

Lichamelijke gezondheid, Beweging en ouder worden.

Naarmate we ouder worden gaan we minder bewegen. Ouderen van 55 jaar en ouder bewegen minder dan het gemiddelde in Nederland. Maar wat is nu eigenlijk het belang van Meer Bewegen?

Voordelen van bewegen 
Naarmate we ouder worden gaan we minder bewegen, maar waarom is het van belang dat we in beweging blijven tijdens het ouder worden. 

Er zijn een aantal redenen om te blijven bewegen:
1. Bewegen vertraagd de processen van het ouder worden 
2. Bewegen geeft een positief gevoel 

1. Bewegen vertraagd de processen van het ouder worden: 

- Afname botdichtheid: 
Hoe ouder je word, hoe zwakker je botten worden. Jammer genoeg is dit een onvermijdelijk proces. Wel kan je door te bewegen dit proces vertragen. Dit scheelt heel wat botbreuken op een té vroege leeftijd.

-Afname spiermassa:
Naarmate het ouder worden neemt je spiermassa af. Met als gevolg minder spierkracht. Spieren zijn de verbrandingsmotor van het lichaam. Dus het gevolg is dat je door alle verbranding, steeds minder spieren krijgt. Als je je voedingspatroon niet veranderd, kan je hierdoor overgewicht krijgen.

-Afname conditie:
Bij de meeste mensen gaat de conditie ook achteruit. Omdat mensen ouder worden stoppen ze meestal ook met het bewegen. Een klein eindje wandelen kan voor grote uitputting zorgen. 

Wanneer je ook maar begint met sporten, het zal altijd een positief effect hebben op je lichaam.

2. Bewegen geeft een positief gevoel:

Beweging kan je onder de mensen brengen. Sporten kan je altijd doen in groepsverband. Dit geeft een positief effect op je sociale behoeftes. Ook geeft beweging energie, zoals letterlijk en figuurlijk.

Bewegen geeft een voldaan gevoel. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten vaak veel beter voelen. Dit heeft te maken met het gegeven dat er tijdens het bewegen de stof ‘endorfine’ in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat mensen zich beter gaan voelen omdat ze zich meer ontspannen en tevreden voelen. 

Gezond en fit ouder worden?

Hoelang je ook wil wachten, het ouder worden overkomt je toch! De huid veranderd, je spierkracht neemt af en je gewrichten worden minder soepel. Ook het lichaamsgewicht is moeilijker te handhaven. We kunnen niet meer eten en drinken wat we willen zonder gelijk aan te komen. Ouder worden is vaak iets waar veel mensen tegenop zien. Toch kunt u veel doen om gezond, fit en slank oud te worden en uzelf fit en vitaal te blijven voelen.

 

Vaak kun je al heel veel doen door alleen al je eetpatroon goed in de gaten te houden. Hier onder staan een paar eet tips beschreven voor het gezonder ouder worden.

 

·         Eet voldoende volkoren producten, groente en fruit.

·         Neem drie à vier porties magere of halfvolle zuivelproducten per dag. Zuivel levert calcium, een mineraal waar uw lichaam na het 50ste levensjaar meer behoefte aan heeft.

·         Kies voor mager vlees(beleg), zoals fricandeau, rosbief en kipfilet.

·         Bereid uw maaltijd met plantaardige olie of vloeibare bak- en braadproducten en besmeer uw brood met halvarine.

·         Eet minimaal twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis zoals haring, makreel of zalm. Met name vette vis bevat de belangrijke omega-3 vetzuren om uw hart en bloedvaten in goede conditie te houden.

·         Drink voldoende vocht in de vorm van water, (kruiden)thee en koffie, allen het liefst zonder suiker. Wees matig met alcohol, vruchtensappen en frisdranken.

 

Als uw al deze punten combineert heeft uw een goed eetpatroon. Om het  nog wat makkelijker te maken kunt uw hier onder leuke recepten te vinden die lekker en gezond zijn.